Discuss Scratch
- heldlaw
-
100+ posts
Hulp met scripts
Bedoel je een splash screen? In veel (eenvoudige) projecten is dat gewoon de achtergrond van het speelveld. Als je meerdere achtergronden hebt, zorg dan dat de juiste achtergrond actief is als je het project definitief opslaat; alleen dan zal deze direct zichtbaar zijn als iemand je project bezoekt.
Als je sprites hebt, en je wilt graag dat deze in het begin niet zichtbaar zijn, dan kun je overwegen om een aparte sprite als beginscherm te gebruiken. Maak de sprite zo groot als het speelveld, positioneer hem in het midden en haal hem helemaal naar de voorgrond; zo bedekt hij het hele speelveld.
Laat de sprite verdwijnen als het project gestart wordt (of op een andere gebeurtenis als je dat beter bevalt):
Als je sprites hebt, en je wilt graag dat deze in het begin niet zichtbaar zijn, dan kun je overwegen om een aparte sprite als beginscherm te gebruiken. Maak de sprite zo groot als het speelveld, positioneer hem in het midden en haal hem helemaal naar de voorgrond; zo bedekt hij het hele speelveld.
verschijn(Zorg dat je dit blokje code laat uitvoeren vlak voordat je je project definitief opslaat; zoals eerder gezegd, alleen dan zal je beginscherm direct zichtbaar zijn als iemand je project bezoekt.)
ga naar x: (0) y: (0)
ga naar voorgrond
Laat de sprite verdwijnen als het project gestart wordt (of op een andere gebeurtenis als je dat beter bevalt):
wanneer groene vlag wordt aangekliktNog geavanceerder is om de sprite te laten verdwijnen met een effect. Dat ziet er leuk uit, en heeft als bijkomend voordeel dat het beginscherm automatisch terugkomt als het project stopt (dus ook als op de rode knop wordt gedrukt).
verdwijn
wanneer groene vlag wordt aangeklikt
herhaal (10) keer
verander [geest v] -effect met (10)
end
Last edited by heldlaw (Dec. 6, 2017 20:28:52)
- Strijder103
-
1 post
Hulp met scripts
mijn achtergrond en mijn kat vedwijnt en ik krijg hem niet meer terg weet iemand hoe ik dit kan oplossen ???
- Boomer001
-
1000+ posts
Hulp met scripts
zo: weet iemand hoe je een sprite op niet sleepbaar zet?
zet sleepmodus op [niet sleepbaar v] :: sensing
- heldlaw
-
100+ posts
Hulp met scripts
Dat is al eens gevraagd, en beantwoord: zie post #3 in deze thread. hoe maak ik een mario 2d platformer
https://scratch-mit-edu.ezproxyberklee.flo.org/discuss/post/1528032/
Er zijn verder veel tutorials te vinden in de vorm van Scratch projecten en YouTube videos. De meeste zijn wel in het Engels, ik hoop niet dat dat een probleem is voor je. Zoek met Google, probeer er een paar uit, er is vast wel een tutorial die jou aanspreekt.
Last edited by heldlaw (May 9, 2020 15:50:19)
- heldlaw
-
100+ posts
Hulp met scripts
Geheel onzichtbaar: weet iemand hoe je onzichtbaar word?
verdwijn
Gedeeltelijk onzichtbaar (doorschijnend):
verander [transparant v] -effect met (25)
zet effect [transparant v] op (50)
Al deze blokken zijn te vinden in de paarse ‘uiterlijken’ groep.
- joostrapido
-
1 post
Hulp met scripts
mijn sprite gaat de hele tijd onder de grond als ik spring. weet iemand hoe ik dat kan voorkomen?
- zonnetjestraalt
-
48 posts
Hulp met scripts
Ik wil graag een scrolling platformer maken zonder pen heb er een gemaakt met pen kan je deze vraag beantwoorden??
- heldlaw
-
100+ posts
Hulp met scripts
Ik neem aan dat je het hebt over dit project: mijn sprite gaat de hele tijd onder de grond als ik spring. weet iemand hoe ik dat kan voorkomen?https://scratch-mit-edu.ezproxyberklee.flo.org/projects/403315684/
Je project bevat meerdere scripts (minstens 3) die allemaal reageren op de toets ‘pijl omhoog’, en die allemaal de variabele ‘jump’ aanpassen. Dat bijt elkaar. Als je meer uitleg wilt, maak dan een nieuw onderwerp aan. Dat voorkomt dat de discussie steeds wordt onderbroken door andere vragen (zoals die hierboven). Maak bij voorkeur geen gebruik van bestaande ‘ik help je/stel je vraag’ onderwerpen. Rob, die dit onderwerp is gestart, is al jaren niet meer gesignaleerd hier.
Last edited by heldlaw (June 22, 2020 15:59:39)
- heldlaw
-
100+ posts
Hulp met scripts
Dat is hier uitgelegd: hoe moet je een sprite door iets niet heen laten gaan
https://scratch-mit-edu.ezproxyberklee.flo.org/discuss/post/2703456/
- BliepEnDeMonsters
-
4 posts
Hulp met scripts
hoe zorg je ervoor dat een speler een sprite niet kan bewegen?
- heldlaw
-
100+ posts
Hulp met scripts
Een sprite beweegt pas als jouw programma hem laat bewegen, dus dat heb je helemaal zelf in de hand. Als je bijvoorbeeld wilt dat de speler een sprite kan laten bewegen hoe zorg je ervoor dat een speler een sprite niet kan bewegen?behalve als deze de kleur rood aanraakt, dan doe je dit:
wanneer [pijl rechts v] wordt ingedruktWat is precies je probleem? Kun je een voorbeeld laten zien?
als <niet <raak ik kleur [#ff0000] ?>> dan
neem (10) stappen
end
- jelte_10200
-
20 posts
Hulp met scripts
soms kom je bij mijn platformer vast te zitten in de grondstukken die zweven dat komt denk ik omdat je alleen kan lopen op groen gras en niet de aarde eronder maar hoe los ik dit op
- customizer376
-
7 posts
Hulp met scripts
ik wil een sprite een nieuw level laten beginnen als hij een ander raakt